adaKah Aku,kau,Dia atau kiTa ?

Pernah satu ketika, sedang Rasulullah berkumpul di dalam satu majlis bersama para sahabat, tiba2 bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yg tak mereka senangi di wajah Rasulullah. Apabila ditanyakan oleh Saidina Abu Bakar, baginda s.a.w. mengatakan bahawa terlalu merindui umatnya yg disebut sebagai ikhwannya. Para sahabat merasa irihati sehinggakan Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah, "Bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semua adalah sahabatku...ikhwanku adalah umatku yg belum pernah melihatku tapi mereka beriman dan sangat mencintaiku...aku sangat rindu untuk bertemu mereka.."

Sunday, December 16, 2012


"DATANG  pada tiap- tiap persoalan itu ada Jawabannya

Datang pada Tiap–Tiap Kesukaran itu ada kemudahannya
Datang pada tiap-tiap kebuntuan itu

 ada jalan keluar diisinya..."



KESENANGAN, Kejayaan, MUSIBAH, KErisauan, penyakit dan pelbagai urusan dunia yang datang Menyapa diJendela keHidupan kita, tidak mampu dihalang dari terjadi.. Namun apa yang paling penting adalah kita menyakini ia semua datang dari Allah bersama hikmah dan kita berserah diri kepada Allah agar memberikan kekuatan menghadapi ujian dunia.

Kita tidak mampu merubah apa yang terjadi disekeliling kita, namun kita mampu cuba merubah pandangan mata kita. Tukar cermin mata kita dengan CERMIN MATA IMAN & TAQWA, sentiasa SERVIS cermin mata hati kita dengan Zikirullah,Zuhud,berTawakal   dan  Yakin pada Qadha’  dan Qadar Allah.

"JOM KITA TUKAR CERMIN MATA HATI KITA, AGAR KITA BISA MELIHAT DUNIA DENGAN PANDANGAN HIKMAH BERDASARKAN AL-QURAN, AS-SUNNAH, KISAH-KISAH PARA NABI &  PARA SAHABATNYA."


Subhanallah, maha suci Allah yang memberikan pencerahan buat insan didalam kesulitan…
Assalamualaikum wbth, salam ukhwah buat semua teman.
Ana ingin sekali berkongsikan PETIKAN dari Kitab Minhaajul 'Aabidiin  Karangan IMAM AL-GHAZALI, mudah- mudahan ia bisa menjadi manfaat buat kalian semua. INSYALLAH..


Petikan Kitab Minhaajul ‘Aabidiin (Karangan IMAM AL-GHAZALI)
Bahagian 1 - Terjemahan ringkas bab 4 (HALANGAN)
Abu Muhammad mengatakan bahawa baginda berkata:
“Segala urusan dunia ini berlaku pada dua jenis orang, yakni orang yang bertawakal dan orang-orang yang terburu-buru”
Pada Pendapat Imam al-Ghazali, inilah kata-kata yang sarat dengan makna kerana orang yang terburu-buru itu sentiasa bercita-cita bahawa segala sesuatu hanya berdasarkan pada kekuatan yang sudah berlaku dan keberanian hati dan dia tidak perlu memerhatikan pada sesuatu yang akan memalingkannya atau kebimbangan yang dapat melemahkannya. Oleh itu berlakulah segala sesuatu (yang diluar perhitungannya)
Adapun orang yang tawakal, dia inginkan segala sesuatu dengan berdasarkan kekuatan, pemahaman yang mendalam, keyakinan yang sempurna kepada janji Allah dan kepercayaan penuh dengan jaminan-NYA. Dengan menanamkan sikap ini, dia tidak menoleh sedikit pun kepada seseorang yang memberikan ancaman kepadanya dan juga syaitan yang mengodanya. Dengan begitu, segala tujuan dan sesuatu yang dicarinya akan Berjaya diperolehinya.
Diceritakan bahawa ketika Mu’awiyah bin Abu sufyan melihat dua pasukan dalam Siffin, maka dia berkata “ Sesiapa inginkan kedudukan tinggi,maka dia perlu berani menghadapi rintangan yang besar”
Demikian juga kafilah dagang yang menempuh perjalanan boleh berhadapan dengan bahaya. Mereka mempertaruhkan diri& harta mereka akan risiko terdapat banyak perompak yang boleh datang dari kanan & kiri, menempatkan diri mereka pada salah satu dari dua pilihan, iaitu kehilangan nyawa dan mendapat keuntungan besar, harta melimpah dan barang mahal yang indah.
Keterangan ini adalah sesuatu yang ada hubungan dengan dunia dan orang yang mencintainya.

Adapun orang yang mencintai akhirat, maka modal utama mereka adalah ketaqwaan serta memutuskan hati dari pelbagai tindakan yang bergantung.

Nabi s.a.w. bersabda
SESIAPA suka menjadi orang yang paling KUAT, maka hendaklah dia berTawakal kepada ALLAH. Sesiapa suka menjadi orang yang paling MULIA, maka hendaklah dia berTakwa kepada ALLAH dan sesiapa yang lebih suka menjadi orang yang paling KAYA, maka hendaklah dia lebih PERCAYA kepada apa yang ada dalam genggaman ALLAH daripada apa yang dalam genggaman dirinya”

Abu muthi’ berkata kepada hatim Al-Hasan “ Aku mendengar bahawa kamu menjelajahi gurun dengan tawakal dan tanpa bekal”
Hatim menjawab “ Bekalku ada EMPAT Jenis
Abu Muthi bertanya “ Apa yang empat itu?”

Hatim menjawab “ PERTAMA, aku melihat dunia dan akhirat sebagai kerajaan Allah. KEDUA aku melihat semua makhluk adalah hamba ALLAH dan tanggungan-NYA. KETIGA aku melihat rezeki dan penyebabnya berada ditangan ALLAH.  KEEMPAT aku melihat bahawa keputusan ALLAH pasti berlaku disemua penjuru bumi”


Bersambung..


Sunday, August 5, 2012

Siri XV
Kesulitan dan kenangan



Firman Allah s.w.t.: “Apakah manusia mengira, ia akan dibiarkan sahaja, mengatakan kami telah beriman, sedangkan mereka belum diuji?”(Surah al-Ankabut: 2)


"BILA DIUJI dengan sakit baru tahu tahap KESABARAN HATI,
Bila diuji dengan KEMISKINAN & KESUSAHAN baru tahu keteguhan amalmu,

BILA DIUJI dengan kemewahan pangkat atau harta

baru dapat tahu TAHAP kesyukuranmu dan KEMANA NIKMAT diberikan padamu dibelanjakan..

BILA DIUJI dengan wanita dan kesenangan baru dapat tahu SEJAUH MANA
kamu dapat mengawal nafsu , menjaga iman,akhlak,islam dan agamamu..

Bila diuji dengan pujian atau fitnah baru tahu keaslian amalamu


seMakin tinggi imanmu,SEMAKIN tinggilah ujian yang singgah diJENDELA hidupmu..

Apabila DIUJI barulah diketahui APAKAH HATI itu telah benar- benar yakin (beriman) ataupun masih lagi RAPUH umpama sebatang kayu yang dimakan anai-anai?"



“You are project manager; I’m advisor for this project. I don’t want to hear any problem! Do you understand!” lantang suara En Moyeedin kepada Zaid. Semua pekerja tercengang melihat Zaid dimarahi.

Hmm… Allahu robbi…bisik hati Zaid…mengumpul sisa-sisa kekuatan yang ada agar dapat terus tenang menjawab persoalan En Moyeedin selaku CEO Kilang… kepenatan dari pagi tadi dengan pelbagai karenah untuk hari pertama pelancaran “ Manufacturing&Production System” di kilang masih lagi belum reda..Ditambah pula masalah kena bertanggungjawab dengan kelemahan management jabatan lain dalam teamwork.

“Yes I do, but this is their department procedure. Kita satu team, semua harus memainkan peranan -Berkerjasama. I can’t do anything without their cooperation among themselves.”

En Moyeedin menarik tangan zaid dan keluar dari pejabat operasi dan menyambung lagi bahasnya.. Zaid tidak lagi dapat tangkap apa diujarkan CEOnya itu kerana fikiran telah bercelaru.. Hanya mendiamkan diri..Dan mengangukkan kepala dan menarik nafas panjang….


Ok En Moyeedin, As the countermeasure.. I’ll ask them to prepare item listing for production, and make sure they can release the part by today.

En Khairul tolong sediakan list production, pastu bagi pada En amin ok
.Ade-ade saya pergi ambil kat atas kejap.

Stephen, nanti tolong sediakan listing kenapa system error.
Muiz , tolong tengok computer kat production, xde network lah.

Ok bos. Ujar Muiz (Praktikal Student)

Setelah memastikan semua operasi berjalan lancar.. Zaid merebahkan dirinya diatas kerusi merah, yang disediakan untuknya dipenjuru cabinet. Zaid memejamkan mata, menenangkan seluruh tubuh dan fikiran yang kepenatan..Teringat akan muslimah Safiah, pelajar ilmu tauhid disebuah university di kuala lumpur.

Maaf Zaid, fiah dah discuss dengan abi secara khusus kenapa dia xbagi nikah mase belajar.. umi xkisah..rupanya abi nk menantunya dari Kelantan sahaja. Fiah syukur sangat jika dapat suami seperti Zaid. Tapi dalam masa yang sama ..Fiah harus mengharapkan keredhaan kedua ibu bapa fiah. Maaf tidak dapat memberikan yang terbaik buat Zaid.. harap kita dapat jadi kawan lagi”

“Tidak mengapalah Fiah… insyallah…. Salam alaik.. “
“Maaf…”

.....


“Ya Allah, hanya rahmatMu yang aku harapkan.
Jangan tinggalkan aku sendirian walau dengan kadar sekelip mata. Perbetulkan segala urusanku. Laa ilaha illa anta..
(Riwayat Abu Dawud, Ahmad)

Kata - kata ustaz Fadzil Amri dalam takzirah ramadhan solat zuhur tadi diamati zaid.

"Jika hari -hari yang mendatang, hidup kita baik-baik aja, masalah takde..rezeki cukup, kebahagian ada, anak bini semua bagus...badan tak sakit, kiranya semuanya molek belaka.. ITU tanda IMAN kita ada masalah.

Yang Tak sakit itu Firaun je, paham dok.. Makhluk yang dibenci Allah

hebatnya IMAN para sahabat nabi... bila hidup mereka baik-baik sahaja... mereka risau.. menangis... kerana orang yang HIDUPNYA tidak diuji...tanda ia jauh dari ILLAHI.."


Alhamdulillah,dapat aku kekal solat jemaah harinie.. Seusai mengambil wudhuk teringat akan ceramah ust. Azhar idrus akan manfaat wudhuk ketika dipadang mashar.

(bersambung)

Saturday, January 14, 2012

Siri XIV
Butiran tasbih di Sejadah usang




AKU insan berdosa,
AKU insan yang terleka dengan dunia,
AKU insan yang tewas dengan manuskrip ciptaan iblis...


DEMI kemuliaan Allah yang maha Pengasih dan Penyayang,
yang sentiasa sedia,
Memayungi JIWA insani yang terlena,

yang sentiasa sedia,
MENYIRAMI jiwa insani yang berlumuran DEBU-DEBU kelalaian dunia,

yang sentiasa sedia,
 menyelimuti jiwa insani yang mendambakan cahayanya dan
jiwa insani yang rindukan pelukan HIDAYAHNYA...

ya ALLAH,
SERUlah hatiku...
aku insan yang ingin  CUBA rindu pada mu,

BANTULAH diriku,
TARBIAHkanlah hatiku,
BANGKITKAN ImanKu

TEGUH DAN TETAP JIWAKU PADA JALAN-JALAN KEBENARANMU

AKU insan yang lemah,
yang sentiasa lemas dalam Falsafah Kehidupan
yang sentiasa mengharap ReDha dan KASIHMU ya Rabb..

اللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ
Ya Allah yang mengarahkan hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepadamu.” 


MANIK - MANIK salju berlinangan membasahi pipi zaid mengalir tenang ketelapak tanggannya, dikeheningan malam yang menyelubungi, disaat unggas dan cenggkerik mula berbicara, burung – burung bernyanyi sayu menghiasi kesunyian malam...

SEJADAH USANG itu ditenung sedalam-dalamnya, lantas membuka tirai imbauan suatu ingatan Zaid tentang seseorang yang bernama muslimah...tentang seorang tua...tentang seorang pemuda...tentang seorang wanita India... Tentang musibah dan tentang kehidupan... kehidupan yang menjergah terasa semakin ganjil... Seakan – akan suatu drama dan pentas lakonan yang secara langsung terjadi dihadapanku... aneh, hidupku semakin dikunjungi trajedi aneh..



"bila hati berbunga iman,
jalan kehidupan bersuluh redhaNYA
Apabila Tahajud  berkunjung Airmata ,
ku pohon langkah Pedoman
ku pohon bangkitkan  JIWA yang  terlena
agar terbuka HIDAYAH yang terhijab DOSA"


Allah sedang menguji aku? atau Allah sedang menguji mereka melalui aku?
Kehidupan sedang berbicara denganku.... kehidupan sedang membuka tirai hatiku mengenai sesuatu yang aku sendiri kurang pasti...



"belajar untuk ke syurga.. harap kasihNYA..mengatur lngkah dipersisiran hidup yang berkelana..Moga terus dipimpin cahayaNYA."

Pak Yai membetulkan posisinya, memandang kearah kedamaian senja yang bertasbih. Pak Yai mengakhiri usrah kami dengan kata motivasi rohani, seakan -akan meninggalkan pesanan terakhir untuk kami semua.


مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ
Sesiapa yang diberi hidayah oleh Allah maka tidak seorangpun yang boleh menyesatkannya. Sebaliknya, siapa yang disesatkan oleh Allah maka tida seorangpun yang boleh memberinya petunjuk.” (HR. Ahmad, Abu Dawud, at Tirmidzi dan lainnya)


 "  Diketika kaki melangkah menyusuri jalan-jalan yang berliku,menempuhi onak-duri dugaan dunia..kekadang tersungkur dan terjatuh tika dihempas ombak ujian yang dirasakan sangat berat untuk ditempuhi...semakin kaki cuba gagah berlari dan melangkah, 
kian terasa berat kaki melangkah dan semakin parah luka dihati..
disaat ketika kita sedari kaki ini telah melangkah jauh kearah jalan yang dimurkai Allah s.w.t.. 

terasa sukar untuk berpaling dan mencari jalan pulang,
dari waktu-waktu yang berlalu,semakin jauh kaki ini melangkah ........ 
jalan pulang semakin kabur dan hilang dari pandangan.... malu untuk menoleh kebelakang melihat jejak-jejak dosa,khilafan,kealpaan dan kejahilan,tambahan pula tanggungjawab terhadap suruhan Allah s.w.t.. yang telah lama ditinggalkan.. 
hati yang telah lama sepi dengan tangisan taubat,tangan yang telah lama tidak menadah kehambaan kepada tuhan,lidah yang telah kelu dengan zikirullah dan kalamullah.."



يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِيْنِكَ
 “Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu.

Angin yang berderu menerbangkan segala keresahan dan singgah membawa rahmat dan rasa Syukur kepadaNYA... SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH, ALLAHU AKBAR...





(Masuk waktu Zuhur,hari pertama praktikal) 
ZAid mencari-cari surau didalam tempat kerjanya, 
Assalamualaikum bang, surau kat mana? 
Pkerja baru ye? 
Eh xla,saya praktikal student.. baru je Masuk.. 
kiblat ni kat mane?.
 (BERSAMBUNG...)




Tuesday, June 1, 2010

Assalamualaikum w.b.t.h..salam syukur,salam tarbiyah,salam sayang..salam perjuangan.Ana mahu kongsikan dengan antum mengenai sebuah article dari laman
(http://www.turntoislam.com) yang membuatkan ana terfikir-fikir mengenai betapa kali ana mensyukuri nikmat yang diberikan oleh Allah, nikmat yang kekadang kita tidak sedar bahwa ia adalah merupakan tanda kasih sayang Allah terhadap diri kita .. article yang bertajuk :


"Be Thankful for the Simple Thing"



A man once approached a wise sage complaining of poverty. The sage asked him: “Would you sell me your eyesight for 100 thousand gold coins?” The man said no. The sage continued: “Would you sell me your hearing for 100 thousand gold coins?” The man again said no. The sage then asked the man about his hands, his feet, his sanity, and his other limbs. To each question the man replied that he would not sell. The sage then pointed out to the man that he had valued himself to the tune of a few million gold coins.


The sage then declared: “You have a great debt upon your shoulders. This great wealth you possess places demands on you. When are you going to show thanks? Instead, you complain that you want more. Your Lord is truly forgiving and generous.”

A person who is free from worry, secure in home and health, takes greater pleasure in food and drink and life in general. The simple everyday enjoyments are savored, like time spent with one’s spouse or children and in partaking of even the simplest meals. The happy atmosphere that comes from being relaxed, feeling safe, and having one’s health makes one’s enjoyments all the greater.


By contrast, if someone possesses a variety of food and drink and wealth in abundance, but lives in a constant state of fear, anxiety, and stress, what that person possesses will be of little real value. The same can be said for a person who is stricken with a serious physical or mental illness.


This is why the Prophet (peace be upon him) said:
“Whoever is secure in his home, has his health and enough provisions for a day, it is as if he has everything in the world.” [Sunan al-Tirmidhī (2346) and Sunan Ibn Mājah (4141)]

It is a great blessing to have enough food, clothing, and shelter to satisfy one’s needs. There is nothing wrong with desiring more than that, as long as one seeks it by lawful means, since Allah apportions His bounty among His creatures as He pleases. Some people are better off being wealthy. If Allah gives them wealth, they spend a portion of it on the poor and needy. Moreover, they feel humble before Allah in recognition of what He has given them.


We should never forget that Allah provides us with our health, our minds, our food and drink, our children, our good appearances, our strength, our vitality in youth and our good sense. Many of us take these blessings for granted and fail to recognize them as Allah’s gifts. Only those whose hearts are alive with faith recognize the blessings in everyday things. Prophet Muhammad (peace be upon him) said:

“Allah is pleased with a servant who praises Him when he eats something and praises Him when he has something to drink.” [Sahīh Muslim (2734)]


We show our thanks to Allah for all of His blessings when we praise Him. Is it a small thing to have your health and strength? Is it a small thing to live assured of enough food and drink, a home to live in, clothes to wear, and the means to get around?

” Glorified be He who has subdued these unto us, and we were not capable (of subduing them); and surely to our Lord we must return.” [Sūrah al-Zukhruf: 13-14]


The water we drink, the air we breathe, the ears we hear with, the eyes that allow us to see, the minds we reason with, the hearts by which we feel –

these are all enjoyments that Allah provides for us,
whether we realize it or not.

We should make ourselves aware of this fact, thank Allah, and avoid ingratitude. When we show thanks for Allah’s blessings, they grow stronger in our lives. When we are ungrateful, those blessings abandon us. Allah tells us: “…proclaim the favor of your Lord.” [Sūrah al-Duhā: 11].

and say
"ALHAMDULILLAH"


One of the best things Allah can provide us with is a contented heart. We are also blessed immensely if we have stability in our lives, harmony in our homes, and peace in our hearts.

By
Sheikh Salman al-Oadah
__________________


And Allah -Subhanahu Ta’ala- knows best.
All Praise belongs to Allaah, may His peace and blessings be upon our final Prophet Muhammad, his
family, his companions and all those who follow his guidance.


p/s :Ya Allah jadikan Kami golongan yang mensyukuri nikmatmu..

Monday, May 31, 2010


Assalamualaikum pengunjung yang dimuliakan Allah,diSini terdapat perkongsian tarbiah,usrah,ilmu,modul
motivasi,Zikirullah,kalamullah/dll - moga ia bisa menjadi makanan Rohani kita seharian. Sebarkanlah kepada umah lain..Syukran.





Terdapat beberapa modul tarbiah islamik (SlideShow) yang boleh digunakan untuk individu mahupun dalam kursus motivasi,Ceramah agama,Forum motivasi, Islamik presentation dll, antum boleh memuat turun module Slide Motivasi islamik didalam folder Slide islamik. Ana harap teman-teman boleh menyebarkan demi kebaikan dan pembangunan ummah.


Firman Allah SWT:

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ {7} وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ {8}

Ertinya: “Sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrah sekalipun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarrah sekalipun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula”. Surah az-Zalzalah: 7-8.

Sedekah itu membawa pelbagai maksud dan kaedah pelaksanaan berdasarkan kemampuan seseorang. Jika KAYA DAN PUNYA HARTA (Sedekahkan harta kepada insan yang memerlukan),

jika TIDAK PUNYA HARTA TAPI PUNYA ILMU
(Ajarilah ilmu yang bermanfaat kepada seseorang),

jika TIDAK PUNYA HARTA DAN ILMU
(Senyumanmu dan kata-kata yang baik juga merupakan sedekah yang mampu untuk kamu laksanakan) dll


Firman Allah SWT:

مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ {18}

Ertinya: “Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang sentiasa hadir (ada bersama)”. Surah Qaf: 18.

Tidak ada satu pun daripada perbuatan kita, melainkan pasti akan ditulis oleh para malaikat. Dan kita pasti akan melihatnya di akhirat, samada buruk atau baik.

Dan apa jua harta yang halal yang kamu belanjakan
(pada jalan Allah) maka
(faedah dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri. Dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredhaan Allah.
Dan apa jua yang kamu dermakan
daripada harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya)
kepada kamu, dan
(balasan baik) kamu (itu pula)
tidak dikurangkan.


(Surah Al-Baqarah: 272)

"Siapa yang sanggup mendinding dirinya daripada api neraka walaupun dengan (bersedekah) sebelah buah kurma, maka hendaklah dia lakukan."

(Hadis riwayat Muslim)

Dalam sebuah hadis yang lain daripada Anas Radhiallahu ‘anhu Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda bermaksud: "Bersedekahlah kamu, sesungguhnya bersedekah itu melepaskan kamu daripada Jahannam."

Sabda Rasulullah s.a.w :


" اِذَا مَاتَ ابْنِ آدَمَ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ اِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ : صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُوْلَهُ ".

Maksudnya : “ Apabila telah mati seorang anak Adam, maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara, iaitu : Sedekah jariah, Ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan kepadanya”.




Related Posts with Thumbnails
 

blogger templates | Make Money Online