adaKah Aku,kau,Dia atau kiTa ?

Pernah satu ketika, sedang Rasulullah berkumpul di dalam satu majlis bersama para sahabat, tiba2 bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yg tak mereka senangi di wajah Rasulullah. Apabila ditanyakan oleh Saidina Abu Bakar, baginda s.a.w. mengatakan bahawa terlalu merindui umatnya yg disebut sebagai ikhwannya. Para sahabat merasa irihati sehinggakan Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah, "Bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semua adalah sahabatku...ikhwanku adalah umatku yg belum pernah melihatku tapi mereka beriman dan sangat mencintaiku...aku sangat rindu untuk bertemu mereka.."

Tuesday, June 1, 2010

Assalamualaikum w.b.t.h..salam syukur,salam tarbiyah,salam sayang..salam perjuangan.Ana mahu kongsikan dengan antum mengenai sebuah article dari laman
(http://www.turntoislam.com) yang membuatkan ana terfikir-fikir mengenai betapa kali ana mensyukuri nikmat yang diberikan oleh Allah, nikmat yang kekadang kita tidak sedar bahwa ia adalah merupakan tanda kasih sayang Allah terhadap diri kita .. article yang bertajuk :


"Be Thankful for the Simple Thing"



A man once approached a wise sage complaining of poverty. The sage asked him: “Would you sell me your eyesight for 100 thousand gold coins?” The man said no. The sage continued: “Would you sell me your hearing for 100 thousand gold coins?” The man again said no. The sage then asked the man about his hands, his feet, his sanity, and his other limbs. To each question the man replied that he would not sell. The sage then pointed out to the man that he had valued himself to the tune of a few million gold coins.


The sage then declared: “You have a great debt upon your shoulders. This great wealth you possess places demands on you. When are you going to show thanks? Instead, you complain that you want more. Your Lord is truly forgiving and generous.”

A person who is free from worry, secure in home and health, takes greater pleasure in food and drink and life in general. The simple everyday enjoyments are savored, like time spent with one’s spouse or children and in partaking of even the simplest meals. The happy atmosphere that comes from being relaxed, feeling safe, and having one’s health makes one’s enjoyments all the greater.


By contrast, if someone possesses a variety of food and drink and wealth in abundance, but lives in a constant state of fear, anxiety, and stress, what that person possesses will be of little real value. The same can be said for a person who is stricken with a serious physical or mental illness.


This is why the Prophet (peace be upon him) said:
“Whoever is secure in his home, has his health and enough provisions for a day, it is as if he has everything in the world.” [Sunan al-Tirmidhī (2346) and Sunan Ibn Mājah (4141)]

It is a great blessing to have enough food, clothing, and shelter to satisfy one’s needs. There is nothing wrong with desiring more than that, as long as one seeks it by lawful means, since Allah apportions His bounty among His creatures as He pleases. Some people are better off being wealthy. If Allah gives them wealth, they spend a portion of it on the poor and needy. Moreover, they feel humble before Allah in recognition of what He has given them.


We should never forget that Allah provides us with our health, our minds, our food and drink, our children, our good appearances, our strength, our vitality in youth and our good sense. Many of us take these blessings for granted and fail to recognize them as Allah’s gifts. Only those whose hearts are alive with faith recognize the blessings in everyday things. Prophet Muhammad (peace be upon him) said:

“Allah is pleased with a servant who praises Him when he eats something and praises Him when he has something to drink.” [Sahīh Muslim (2734)]


We show our thanks to Allah for all of His blessings when we praise Him. Is it a small thing to have your health and strength? Is it a small thing to live assured of enough food and drink, a home to live in, clothes to wear, and the means to get around?

” Glorified be He who has subdued these unto us, and we were not capable (of subduing them); and surely to our Lord we must return.” [Sūrah al-Zukhruf: 13-14]


The water we drink, the air we breathe, the ears we hear with, the eyes that allow us to see, the minds we reason with, the hearts by which we feel –

these are all enjoyments that Allah provides for us,
whether we realize it or not.

We should make ourselves aware of this fact, thank Allah, and avoid ingratitude. When we show thanks for Allah’s blessings, they grow stronger in our lives. When we are ungrateful, those blessings abandon us. Allah tells us: “…proclaim the favor of your Lord.” [Sūrah al-Duhā: 11].

and say
"ALHAMDULILLAH"


One of the best things Allah can provide us with is a contented heart. We are also blessed immensely if we have stability in our lives, harmony in our homes, and peace in our hearts.

By
Sheikh Salman al-Oadah
__________________


And Allah -Subhanahu Ta’ala- knows best.
All Praise belongs to Allaah, may His peace and blessings be upon our final Prophet Muhammad, his
family, his companions and all those who follow his guidance.


p/s :Ya Allah jadikan Kami golongan yang mensyukuri nikmatmu..

Monday, May 31, 2010


Assalamualaikum pengunjung yang dimuliakan Allah,diSini terdapat perkongsian tarbiah,usrah,ilmu,modul
motivasi,Zikirullah,kalamullah/dll - moga ia bisa menjadi makanan Rohani kita seharian. Sebarkanlah kepada umah lain..Syukran.





Terdapat beberapa modul tarbiah islamik (SlideShow) yang boleh digunakan untuk individu mahupun dalam kursus motivasi,Ceramah agama,Forum motivasi, Islamik presentation dll, antum boleh memuat turun module Slide Motivasi islamik didalam folder Slide islamik. Ana harap teman-teman boleh menyebarkan demi kebaikan dan pembangunan ummah.


Firman Allah SWT:

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ {7} وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ {8}

Ertinya: “Sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarrah sekalipun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya. Dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarrah sekalipun, nescaya dia akan melihat (balasan)nya pula”. Surah az-Zalzalah: 7-8.

Sedekah itu membawa pelbagai maksud dan kaedah pelaksanaan berdasarkan kemampuan seseorang. Jika KAYA DAN PUNYA HARTA (Sedekahkan harta kepada insan yang memerlukan),

jika TIDAK PUNYA HARTA TAPI PUNYA ILMU
(Ajarilah ilmu yang bermanfaat kepada seseorang),

jika TIDAK PUNYA HARTA DAN ILMU
(Senyumanmu dan kata-kata yang baik juga merupakan sedekah yang mampu untuk kamu laksanakan) dll


Firman Allah SWT:

مَا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ {18}

Ertinya: “Tiada suatu ucapanpun yang diucapkannya melainkan ada di dekatnya malaikat pengawas yang sentiasa hadir (ada bersama)”. Surah Qaf: 18.

Tidak ada satu pun daripada perbuatan kita, melainkan pasti akan ditulis oleh para malaikat. Dan kita pasti akan melihatnya di akhirat, samada buruk atau baik.

Dan apa jua harta yang halal yang kamu belanjakan
(pada jalan Allah) maka
(faedah dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri. Dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredhaan Allah.
Dan apa jua yang kamu dermakan
daripada harta yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya)
kepada kamu, dan
(balasan baik) kamu (itu pula)
tidak dikurangkan.


(Surah Al-Baqarah: 272)

"Siapa yang sanggup mendinding dirinya daripada api neraka walaupun dengan (bersedekah) sebelah buah kurma, maka hendaklah dia lakukan."

(Hadis riwayat Muslim)

Dalam sebuah hadis yang lain daripada Anas Radhiallahu ‘anhu Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda bermaksud: "Bersedekahlah kamu, sesungguhnya bersedekah itu melepaskan kamu daripada Jahannam."

Sabda Rasulullah s.a.w :


" اِذَا مَاتَ ابْنِ آدَمَ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ اِلاَّ مِنْ ثَلاَثٍ : صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُوْلَهُ ".

Maksudnya : “ Apabila telah mati seorang anak Adam, maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara, iaitu : Sedekah jariah, Ilmu yang bermanfaat dan anak yang soleh yang mendoakan kepadanya”.




Monday, April 19, 2010

[KETENANGAN JIWA] : Ana dari Madrasah atap Nipah XIII
KeRingat ibu demi sepinggan Nasi


“Assalamualaikum abang, siti nak minta tolong boleh tak? Xcukup duit nk bayar duit exam, kalau xbayar xboleh ambil exam.. Mak ngan abah xde duit..”

“bro zaid, awat? Siapa yang telipon?”

“adik ana”

“dia xcukup duit.. banyak habis untuk menyiapkan projek tahun akhirnya..”

“Bro zaid, ade duit ke? Kalu xde, ana boleh pinjamkan dahulu”

“Syukran ya sufian, alhamdulillah ana masih lagi ada wang simpanan”
“ana ni bukanlah orang senang sufian, perlu berjimat cermat dalam berbelanja, sungguh ana datang belajar disini dengan duit bantuan adik beradikku, saudara mara, dan juga duit tabung hari tua ibuku...”
“Penat jerih ayahku mengumpul duit, keringat ibuku yg dek panas Bara api dapur kayu membakar kueh setiap kali menerima tempahan”

Aku bersyukur dengan kekurangan yang mendidik hati dan jiwaku…
Kerana kekurangan ini aku belajar untuk menghargai,
Kerana kekurangan ini aku belajar makna sebuah kasih sayang seorang ibu
aku bisa menangis keranaNYA,
Kerana kekurangan ini aku mengenal tuhan, dan cintaNYA
aku faham tidak semua orang sempurna
Kerana kekurangan ini aku belajar erti pengorbanan
Aku belajar untuk mengutip lemparan ketabahan
Aku belajar untuk menjahit layar dugaan dengan keimanan
Kerana kekurangan ini aku telah belajar erti kehidupan dan terus melangkah dengan pengharapan pada Tuhan.....


“ana sedih melihat ibuku, begitu susah, sedaya upaya menyediakan kami selengkapnya..
Ibuku sanggup makan nasi putih berlaukkan dengan garam semata-mata memastikan kami dapat makan yang lebih sempurna.”

“Tiada siapa yang tahu keperitan hidup kami, hanya pada Allah kami sujud menyembah memohon rezeki untuk hari esok”

“Kalau dapat makan ikan, ketika waktu kami begitu tiada wang.. Ayahku dah pencen, duit pencen berapalah sangat utk menampung hidup kami… ibuku memberikan alas an, bahawa dia tidak lapar, makan ikan kering dah cukup…Kami adik beradik sangat terharu dengan pengorbanan kasih sayangnya kepada anak-anaknya...”


ana orang susah, rumah papan yg semakin dimakan anai-anai itu hanya menunggu waktu untuk tumbang menyembah bumi.. Waktu kecil masih tergiang-giang dimemoriku, ayah menghantar ana dengan basikal tua, di waktu hujan lebat menyimbah kami.. Ayahku membiarkan dirinya basah.. bagi melindungi baju sekolah dan kasut putih aku..”

“Sehingga mati pun belum tentu ana dapat membalas jasa mereka..”


“Ana menangis sendirian terkenang jasa kerana ibu ayah, ana mampu belajar dimenara gading. Ana disini bukan kerana Ana seorang yg bijak pandai,tapi kerana doa ibu ayah yang tak putus-putus berdoa kejayaan kami adik beradik”


ana disini membawa harapan ibu ayah yg mengharap kejayaan seorang anaknya,
ana disini kerana penat lelah ibu ayah ku yang membanting keringat demi menampungku,
ana disini membawa segalas airmata ibu ayah,
ana disini kerana ibu ku sanggup makan berlaukan garam, mengadap diri dengan bahang api dapur kayu utk menjual kueh bagi menyediakan makan minum kami sekeluarga,
ana disini membawa kasih sayang mereka…
ana disini kerana mereka semua yang berkorban untuk kejayaanku


ana banyak dosa dengan mereka..Ya Allah ampunilah dosa-dosa kedua ibu bapaku..
Kasihinya sepertimana mereka mengasihiku, kurniakanlah kekuatan bg mereka sepertimana ia membanting keringat kekuatannya untuk ku.


Sebab itulah hatiku ini sangat rasa bersalah,dosa yang ana lakukan dulu tika ana lalai dan tersasar dari jalanNYA, jika diketahui oleh mereka,Ya Allah sudah pasti hancurlah segala harapan dan pergorbanan mereka terhadapku….

“bro zaid,kan anta dah berubah,. Yang berlalu..Biarkan terus berlalu...Dan masa yg ada sekarang manfaatlah sebaik-baiknya…”


“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?. Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.”
(Al-Ankaabut: 2-3)

“Alhamdulillah, Allah masih lagi mengasihi ana dijalannya, masih lagi berkehendakkan ana utk berbakti dijalannya selain menjadikan amal kebaikan sebagai kafarah menghapus dosa-dosa yang lalu...


Cubaan tetap akan menimpa atas diri orang mukmin dan mukminah, anak dan juga hartanya, sehingga dia bersua Allah dan pada dirinya tidak ada lagi satu kesalahanpun". (Isnadnya Hasan, ditakhrij At-Tirmidzy, hadits nombor 2510. Dia menyatakan, ini hadits hasan shahih, Ahmad 2/287, Al-Hakim 1/346, dishahihkan Adz-Dzahaby)


“Syukran ya Rabb.Ana turut gembira sekrang anta lebih baik dari dahulu.. setiap yg terjadi itu,sekalipun pertemuan manusia dengan seekor semut dipadang pasir yg seluas lautan,ia masih lagi dalam percaturan Allah s.w.t..”



“Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui”
(Al-Baqarah: 216)

“Samalah dengan masalah, dugaan, cubaan, yg datang menziarahi diri manusia itu adalah kerana menguji sejauh manakah iman dihati mereka..”


Sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) , nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya) , Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya) . Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.”
(At-Thalaq:2- 3)


Mana mungkin ana tahu betapa manisnya madu jika ana tidak pernah merasa pahitnya hempedu, mana mungkin ana akan tahu betapa nikmatnya hujan jika ana tidak pernah merasa betapa sengsara panasnya mentari, mana mungkin ana kan tahu betapa besarnya nilai seringgit jika ana tidak pernah membanting keringat demi wang bagi menampung kehidupan utk sepinggan nasi, mana mungkin ana akan tahu betapa enaknya secubit nasi jika ana tidak pernah merasa seksanya mengikat perut.. “


“semua yang terjadi,membentuk peribadi mulia anta sekarang..tanpa ujian dan dugaan tersebut, anta tidak mungkin berada dijalan dakwah islam mentarbiah anak-anak muda yg bermasalah sekarang..”


“Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan”

(Al-Insyirah: 5-6)

"Hidupnya Jiwa Adalah Kerana ILMU, Maka Rebutlah ILMU, Matinya Jiwa Adalah Kerana Kejahilan, Maka,Hindarilah Kejahilan. Biar Zaman Berubah, Tetapi Hati Jangan Goyah, Silakan Masa Berganti, Tetapi Keyakinan Jangan Mati, Ia adalah Intan Paling Mahal, Berharga dan Permata Penyeri Jiwa. Jaga Iman Kukuhkan Hati Demi Islam yang Hakiki..."

seandainya tiada nyala api disebelahku tentulah bau harum kayu gaharu tidak akan tercium..

anakku 
tahukah engkau
 
betapa gembiranya hati ibu mendengar tangisan pertamamu
 
biarpun tempoh menanti jerit tangis itu,
 
bergelut dgn kudrat dan nyawa
 
namun ibu bangga
 
kerana pertarungan itu diakhiri dengan zuriat, yg sekian lama dinanti
 
anakku
 
terasa baru semalam ibu mendodoimu,
 
meriba,dan menyusuimu
 
bagaikan baru kelmarin engkau belari-lari anak
 
belajar bercakap,
 
merenget minta dibelai,
 
disuap nasi kemulut
 
hingga ibu lupa,
 
anak ibu tlh besar panjang pun
 
pejam celik-pejam celik
 
dah tiba masanya kita berpisah buat seketika
 
dan ingatlah anakku sayang
 
pegimu bukn erti kau bebas
 
tp pergi dgn satu tujuan tuk menunaikan impian semua
 
ingat ank ku,
 
kita bukan org senang
 
ibu takde harta untk ditinggalkan
 
kecuali ilmu yg engkau ada
 
ibu dah
 bekalkan kau dgn agama 
amalkanlah setiap masa,buatlah apa yg disuruh
 


tinggalkan apa yg ditegah
 
pesan ibu,
 
jgn kau bazirkan masa dengan perkara yang bukan-bukan 
jgn ikut telatah rakan,
 
gunakan peluang ini kerana ia datang hanya sekali
 
dan ketika ia kembali,
 
ibu dpt bayangkan betapa bahagianya hidup ini
 
betapa ringannya bebanan
 
bila engkau datang
 membantu adik-adik yang masih bersekolah 

dan pasti ketika itu,
 
kita tidak lagi tinggal
 dirumah usang 
biarpun masanya masih panjang lagi
 
tapi ibu sentiasa mendoakan ianya menjadi kenyataan
 

biarpun
 ibu disini masih bermain lumpur 
bermandikan getah untuk menyaramu
 
tapi ibu berharap sangat
 janganlah siakan keringat ibu yang mengharap 







(bersambung...)
.

Friday, April 16, 2010


Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu
`Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah

Assalamualaikum w.b.t.h..salam syukur,salam tarbiyah,salam sayang..salam perjuangan..
Apa khabar iman sahabat-sahabat sekalian?
Apa khabar rohani anda hari ini?
Apa khabar jiwa rakan-rakan sekalian?

Diketika kaki melangkah menyusuri jalan-jalan yang berliku,menempuhi onak-duri dugaan dunia..kekadang tersungkur dan terjatuh tika dihempas ombak ujian yang dirasakan sangat berat untuk ditempuhi...semakin kaki cuba gagah berlari dan melangkah, kian terasa berat kaki melangkah dan semakin parah luka dihati..

APAKAH kita pernah mengalami perasaan malas beribadah? Terasa berat untuk tilawah atau ada kenikmatan ketika membaca al-Quran atau solat?

Atau mungkin berasa susah bangun malam untuk qiyamulail, padahal jam dikunci untuk mengejutkan kita atau telefon bimbit sudah dipasang tetapi ketika berdering, tetap terlelap dalam tidur.


Apa yang kedengaran hanya seperti dalam mimpi dan akhirnya jam dan telefon bimbit mati sendiri atau bangun dengan setengah sedar. Selepas itu, tarik selimut dan tidur lagi. Padahal, biasanya dengan mudah boleh bangun.


Jadi, apa yang sudah terjadi dengan diri kita? Atau mungkin kita pernah merasakan mulut ini terasa berat ketika melantunkan ayat-ayat al-Quran atau mengucapkan salam kepada saudara kita. Atau mungkin kita secara sengaja memlambatkan waktu menunaikan solat?


Terkadang hati rasa meluat dengan rakan di pejabat kerana hal yang kecil atau prasangka buruk. Terkadang kita melalui hari yang kita isytiharkan hari malang atau tidak ada ‘mood’. Makin malang, kita dengan sengaja melanggar perintah Allah.


Jika hal itu terjadi pada kita, segeralah muhasabah diri. Ada apa dengan diri kita? Keadaan seperti ini jangan dibiarkan begitu saja. Lama-kelamaan ia akan terbiasa.
Seperti halnya penyakit, jika ada gejala, segera berjumpa doktor dan makan ubat agar cepat sembuh.


Begitu pula dengan ruhiyah kita. Kalau sudah ada gejala penurunan anjakan ruhiyah, segeralah kita muhasabah diri. Bagaimana hubungan kita dengan Allah dan apa yang sudah kita lakukan?

Jangan-jangan kita banyak mengerjakan maksiat hingga menghalang amalan kita. Mungkin kita tidak boleh menjaga daripada melakukan perkara yang makruh, bahkan diharamkan Allah sehingga menghalangi organ tubuh kita untuk beribadah kepada-Nya. Misalnya, kita menggunakan mata untuk menonton drama atau filem yang melalaikan meskipun cuma satu atau dua jam.


Mungkin mata kita tidak dijaga daripada melihat perkara yang tidak berguna, bahkan mengandungi maksiat. Akhirnya Allah pun tidak menjaga mata kita untuk beribadah pada-Nya. Lalu, mata kita malas untuk bangunkan kita solat malam. Mata kita rasa berat untuk beribadah, rasa berat untuk membaca buku tazkirah hati, rasa berat untuk melihat e-mel yang memberi nasihat.


Selain mata, telinga juga perlu kita jaga. Boleh jadi kita susah bangun malam untuk bertaqarub kepada Allah S.W.T kerana kita tidak menjaga telinga kita. Telinga kita gunakan untuk mendengar gosip atau muzik melalaikan, bahkan terkadang boleh terngiang-ngiang dalam memori kita kerana seharian yang didengari adalah muzik.



Akhirnya, pada waktu malam, telinga kita tidak mampu mendengar deringan jam loceng bahkan suara azan. Telinga kita rasa berat untuk mendengar tazkirah dan telinga kita bosan mendengar nasihat.
Selain itu, mulut penting untuk dijaga kerana ia banyak menjerumuskan manusia terutama wanita ke neraka. Mulut boleh menjadi sarana ghibah, fitnah dan caci maki.
Mulut tidak dapat kita kawal. Macam air saja mengata perilaku kawan-kawan. Kita tidak kenal pun dengan si polan, tapi mulut kita seronok mengata mereka. Mulut kita juga berat nak berzikir.
Kenapa ini terjadi?



Begitu juga hati. Ini adalah bahagian terpenting yang perlu dijaga. Hati ibarat pemimpin manakala organ tubuh yang lain adalah komando. Hati boleh sakit, buta bahkan mati jika semakin banyak berbuat maksiat.

Hati ibarat cermin. Semakin banyak membuat maksiat, maka semakin banyak noda titik hitam di cermin itu. Atau mungkin tidak ada lagi titik hitam tapi sudah jelaga hitam yang susah dibersihkan.



Begitu pula dengan diri kita, semakin banyak kita berbuat maksiat dan tidak bertaubat, kita semakin terbiasa dengan kemaksiatan itu.Salah satu yang menyebabkan kematian hati adalah banyak bercanda atau bergurau senda. Kita boleh bergurau senda untuk menceriakan suasana atau menciptakan suasana ukhuwah.

Tapi hendaklah memperhatikan adabnya. Perhatikan dengan siapa juga dan tidak berlebihan, apalagi adanya lelaki dan perempuan dalam satu majlis.Tengoklah diri kita. Muhasabahlah diri kita. Jika selama ini kita belum menjaga mata, mulut, telinga, hati dan organ tubuh kita yang lain daripada kemaksiatan, segeralah kita bertaubat dan istighfar diri.


Tidak ada kata terlambat untuk kebaikan. Seharusnya kita sayang jika tidak boleh tadarus al-Quran meskipun hanya terlepas satu hari.Kita berasa sayang jika tidak ada nikmat beribadah. Jika masih berasa sayang, jagalah diri kita dan Allah akan menjaga kita agar sentiasa dekat dengan-Nya.

What will happen today if Allah take ourlife because we forgot to sujud,
What will happen today if Allah close our heart from the light of goodness and iman because yesterday we forgot to remember him?


Jika harini kita mampu untuk solat jemaah dimasjid pada waktu subuh,berdoalah pada Allah supaya memilih kita untuk sujud padanya pada zuhur nanti,
Jika pada waktu solat zuhur kita dipilih Allah untuk sujud berjemaah dimasjid,berdoalah pada Allah supaya memilih kita untuk sujud padanya pada waktu asar nanti..
dan seterusnya,setiap waktu yg berlalu doakan setiap detik agar Allah memilih kita untuk melakukan kebaikan..


Setiap perkara kebaikan yang kita laKukan doakan agar Allah memilih kita untuk melakukan kebaikan yang seterusnya, kerana iman itu adalah rahmat, tanda belas kasihan Allah pada kita. dan Allah yang memilih siapakah yang menjadi pemilik IMANNYA..

Dan ingatlah hidayah itu bukan milik ana atau antum,bukanlah milik wali mahupun ustaz, ia juga bukan milik malaikat mahupun nabi,TAPI ia adalah milik Allah...dan Allah s.w.t.. yang menentukan siapakah pemilik hidayahNYA...

Related Posts with Thumbnails
 

blogger templates | Make Money Online