adaKah Aku,kau,Dia atau kiTa ?

Pernah satu ketika, sedang Rasulullah berkumpul di dalam satu majlis bersama para sahabat, tiba2 bergenang air mata baginda s.a.w. Para sahabat gelisah melihat sesuatu yg tak mereka senangi di wajah Rasulullah. Apabila ditanyakan oleh Saidina Abu Bakar, baginda s.a.w. mengatakan bahawa terlalu merindui umatnya yg disebut sebagai ikhwannya. Para sahabat merasa irihati sehinggakan Saidina Abu Bakar sekali lagi bertanya Rasulullah, "Bukankah kami ini ikhwanmu?" Rasulullah menjawab, "Tidak, kamu semua adalah sahabatku...ikhwanku adalah umatku yg belum pernah melihatku tapi mereka beriman dan sangat mencintaiku...aku sangat rindu untuk bertemu mereka.."

Friday, December 18, 2009

[bengkel HATI] : daRi tasBih ke Tasbih




Bismillah, Walhamdulillah Wassalatu Wassalamu `Ala Rasulillah, Wa'ala Aalihie Wasahbihie Waman Walaah.Assalamualaikum w.b.t.h..salam syukur,salam tarbiyah,salam sayang..salam perjuangan..
Apa khabar iman sahabat-sahabat sekalian? Apa khabar rohani anda hari ini? Apa khabar jiwa rakan-rakan sekalian?


Sayanglah kiranya hati ini sunyi sepi ibarat tanah yang gersang tanpa setitis airmata, tandus tanpa dibajai dengan zikrullah & rosak tanpa kunjungan Rahmat Allah..

Bagi jiwa-jiwa manusia yang telah hilang arah tujunya,yang telah lelah dalam mengharungi dugaan dunia,yang telah rebah tanpa tempat mengadu.. setahun dirasakan ibarat sebulan, sebulan dirasakan ibarat seminggu,seminggu dirasakan ibarat sehari,dan

sehari yang dirasakan ibarat beberapa jam yang berlalu dengan begitu pantas...


Dan ketika ini,sedarlah bahawa anda mengalami masalah hati.. Ana mahu kongsi suatu tempat yang menarik dikala manusia terpinga-pinga mencari tempat untuk menenangkan jiwa yang resah, meredakan airmata yang tertunggak,dan merenung perjalanan anda sebagai seorang manusia.

Pondok Pesantren Malaysia
(atau lebih dikenali dengan nama Pondok Remaja Inabah 1 Malaysia, Kuala Nerang, kedah)


Inabah adalah istilah yang berasal dari Bahasa Arab anaba-yunibu (mengembalikan) sehingga inabah berarti pengembalian atau pemulihan, maksudnya proses kembalinya seseorang dari jalan yang menjauhi Allah ke jalan yang mendekat ke Allah.


Di pondok pesantren ini terkumpul puluhan hamba Allah yang mencari jalan pulang setelah beribu batu tersasar,yang mencari secebis ketenangan jiwa setelah tenggelam dalam tekanan dunia ,yang mencari-cari dan terus tercari lalu qadar & qada Allah telah menentukan segalanya, dipondok pesantren ini puluhan hamba Allah yang mengutip rahmat kasih Allah dalam usaha memiliki sebuah hati yang baru....



Disini kita kembali kepada yang haq,kembali atas tujuan apa sebenarnya manusia diciptakan didunia. Bukanlah harta,pangkat dan kedudukan yang dikejar malahan tipu daya dunia ini menjadi hijab diantara kita dan Allah s.w.t.. Disini kita kembali ingin menjadi sesuci bayi yang baru dilahirkan setelah berabad tahun lamanya bergelumang dosa, kembali setelah merasakan bertemu had jalan didunia,kembali memuhasabah diri.. Disini kita kembali meninggalkan harta,pangkat,kedudukan,segala tipu daya manusia.. dan kita berkumpul atas satu dasar, mencari jalan pulang....


(Gambar Ust Hj.Moh Zuki As Syuja menyampaikan kuliah buat anak-anak bina)
Dipesantren ini,
alunan zikirullah menjadi siulan,utas tasbih menjadi teman,solat malam tempat mengadu,majlis ilmu menjadi makanan buat rohani.,tarikat sebagai rawatan dan Muafakat menjadi berkat mengharap rahmat Allah tidak bertalu.


Pondok Remaja Inabah ini merupakan sebuah institusi pusat untuk aktiviti Tarikat Qadiriyyah Naqsyabandiyyah yang berpangkalan di Pondok Pesantren Suryalaya, Indonesia. Terdapat tiga cawangan di Malaysia, iaitu di Kuala Nerang, Kedah, Terengganu, dan Sabah. Di cawangan kuala nerang ia mempunyai pesantren untuk muslimin sahaja untuk muslimat belum ada lagi, dibawah pengelolaan Ust. H. Moh Zuki As Syuja ia terbina indah didalam kawasan pendalaman (dalam hutan).


(Gambar bersama alfathil Ust Yunan di pesantren Malaysia)

Bagi teman-teman yang ingin mendalami ilmu dipesantren ini bolehlah berkunjung ke sini. perbetulkan niat,tuluskan hati,lapangkan akal untuk menemui apa yang anda tercari-cari selama ini.. insyaAllah maha pencipta itu sentiasa bersama orang-orang mendambakan kasihnya.. Namun janganlah berharap dapat mencuci hati,mencari ketenangan disini melainkan anda harus sedar mengenai:

"Dan ingatlah hidayah itu bukanlah milik manusia,malaikat mahupun nabi tetapi ianya milik Allah,kita hanya berusaha agar dapat seinci melangkah dalam usaha untuk dekat pada rahmat & hidayah Allah
. "

Allahuallam...


Pesantren Indonesia:
Petikan dari : http://www.suryalaya.org/inabah.html

Berdasarkan penelitian yang dilakukan oleh DR. Juhaya S. Praja, dalam tahun 1981-1989, 93,1% dari 5.845 anak bina yang mengikuti program inabah dapat dikembalikan ke keadaan semula dan dapat kembali hidup di masyarakat dengan normal.
(Anak bina sedang belajar baca Al-Quran)


(Anak bina sedang berkonsultasi dengan pembina)

Pondok Remaja Inabah 1 Malaysia
Jabal Suf Kampong Paya,
Mukim Padang Temak,
06300 Kuala Nerang,
Kedah Darul Aman
Hj. Mohd Zuki As-Sujja’ Bin Shafie
Tel: 04-7823999
Fax: 07-7823997

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 

blogger templates | Make Money Online